fredag, augusti 28, 2009

Flott

Är inte ni lika glada som jag att fettjakten är över? Nu är det flera år sedan jag köpte lättmargarin, eller lättkeso, eller lättdrycker. Ett tag använde jag inte smör eller margarin på mina mackor alls. Nu njuter jag av ett härligt lager med Kravmärkt Bregott på mackorna, frossar i tioprocentig turkisk yogurt och köper saft gjord på frukt, bär och socker, eller så får jag en flaska hemgjord saft av min mor. Har jag gått upp i vikt de senaste åren? Inte vad jag vet och enligt de få vågar jag råkar ställa mig på ibland så har det inte hänt ett dugg, vare sig uppåt eller nedåt.
Förutom att lättprodukter knappast smakar gott, i jämförelse med originalen, så kan man på innehållsförteckningen se att de innehåller olika tillsatser, bland annat stärkelse, och idag kan det verka självklart att om man tar bort fettet så måste något tillsättas för att produkten ska hålla ihop.
Mats-Eric Nilsson har med sina böcker "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" hjälpt till att informera oss om detta. Läs om lättprodukter på sidorna 132-138 i "Den hemlige kocken".

Inga kommentarer: