söndag, december 21, 2008

Höjden av otacksamhet?

Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta åt det här:

Jämtlands läns landsting har i år gett sina anställda en bok i julklapp; Al Gore's "En obekväm sanning". Några pinsamt otacksamma stycken har valt att gå till de lokala morgontidningarna och klaga på den här gåvan. Det i särklass mest absurda gnället var: "Vi har ett par här och hennes man är läkare så nu får de två böcker hemma". Jag tror jag smäller av. I dessa kris- och spartider tycker jag det är fantastiskt att arbetsplatser överhuvudtaget ger sina anställda julklappar. Självklart skulle det vara fantastiskt om arbetsgivaren i sina anställdas namn kunde skänka pengarna till de som behöver de bättre, men om jag inte har fel så får de inte göra det.
Jag tror att en julgåva som denna, sticker i ögonen på folk, den påminner dem om att de måste ta sitt ansvar för vår värld, att jag som enskild liten människa faktiskt kan bidra till att förbättra den. Men det är alldeles för jobbigt att behöva tänka på det, speciellt i jultid, när konsumtionen skjuter i höjden och alla tycks glömma att vi istället borde minska den.

Jag tycker att ni som gnäller ska skämmas och jag tycker såklart att det var en väldigt bra julklapp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

men herregud, det är fan inte undra på att det är krig i världen, när folk kan tjafsa om sånt här!!?

vi får aldrig ngn julkapp från jobbet, men vi får julbord iaf så vi är glada för det hihi:)

Anonym sa...

Jag tänkte också blogga om det där.

Trött man blir ibland.