onsdag, oktober 08, 2008

Antiestetik

Idag skulle jag kunna fylla hela cyberspace med gnäll. Jag är så enormt gnällig att jag knappt står ut med mig själv och jag vågar knappt vara i närheten av människor. Jag ska passa på att gnälla här, så den som vill läsa något positivt kan sluta nu.

Det hela började när jag strosade i min gamla hemstad (som numera är min hemstad) för ett antal månader sedan. Kisade upp mot Storsjöteatern och blev både förvånad och glad när jag såg att det höll på att byggas på dess tak. Det såg ut som en glaskub och jag var bombsäker på att det skulle bli en del av teatern; EN VINTERTRÄDGÅRD I ÖSTERSUND, DET ÄR JU GENIALISKT! Det kommer att bli som Kulturhuset i Stockholm, med utställningar, en massa roliga evenemang och en servering, kanske till och med en uteservering där de kommer att ha konserter på somrarna och en kitchig palm i något hörn. Jag var helt enkelt jätteglad över detta. Ända tills någon säger: "men, det är ju Länsförsäkringar som bygger kontor däruppe". Snacka om att trilla pladask ner från mina höga kulturhästar. Vi ska INTE satsa på kultur, INTE i Östersund. Men nu slutar inte gnället här; strax innan de började riva Stortorget öppnade de väggen in till utrymmet där gamla Systembolaget låg (fortfarande samma byggnad som Storsjöteatern). Jag måste ju ha något allvarligt fel i den del av hjärnan där tro, hopp och kärlek håller till, för jag tänker: CLARION HOTELL HÅLLER PÅ ATT GÖRA EN UTESERVERING HÄR, MOT TORGET, DET ÄR JU GENIALISKT! Jag kunde till och med känna hur det skulle vara att sitta på den här serveringen, den skulle vara lite trendig, man skulle kunna beställa lite udda viner och det skulle nog stå en kitchig palm i något hörn. Jag var återigen jätteglad ända tills någon säger: "men, det där kommer nog att bli entren till Länsförsäkringar".
Idag såg jag att den nästan är klar. Det är fan i mig det fulaste jag sett någonsin. Jag ska gå dit och ta en bild så ni får se.
Det här gör mig så upprörd och uppgiven och jag har ingenstans att göra av mina känslor. Östersundarna verkar ha resignerat och rycker mest på axlarna. Jag vill ställa mig och skrika ut min sorg och vrede från toppen av Gustavsbergsbacken.

Jag är inte så insatt i kommunpolitiken och vem det är som styr över till exempel stadsplanering i Östersund, så jag vet inte riktigt vem jag ska rikta den här kritiken till. Men jag hoppas att någon ansvarig läser det här och SKÄMS ÖRONEN AV SIG.
Stadskärnan är oerhört viktig för en stad, så jag kan inte förstå hur någon kan godkänna att en snabbmatskedja och ett försäkringsbolag får placeras så att de är det första man ser när man kommer till vårt torg.

Nu ska jag andas en stund. Hade tänkt gnälla om konventionellt odlade bananer men ska spara det till en annan dag.
Bild på den groteska entren kommer inom kort.

3 kommentarer:

Anonym sa...

fantastiskt att du bara gav upp storstadslivet!!!! Hoppas du mår väldigt mycket bättre där uppe i norr:)

Kram Maja

Peppe sa...

...bra rutet! ;)

Bubbel i vardagen sa...

Jag tycker det var mycket bra skrivet av dig. Nu har inte jag varit i Östersund men jag tycker också att det är skamligt att man inte satsar mer på stadsapproachen än att det blir Länsförsäkringar och en snabbmatskedja.