måndag, april 02, 2012

Hästhelg

Ju mer jag lär mig om de här djuren, desto svårare blir det. I alla fall känns det så, men ibland tror jag att jag slår lite för hårt på mig själv. När Totte kom till mig var jag total nybörjare vad gäller privathästägande och jag har lärt mig oerhört mycket under de här dryga tre åren.
Så här i efterhand, kan jag tycka att jag tog mig vatten över huvudet, som köpte en häst som Totte, men jag ångrar mig inte. Han har lärt mig så mycket, om det mesta, men framför allt om TÅLAMOD. Och i helgen gick jag igenom eldprovet, att lasta honom i en transport. Jag har gjort det innan, men alltid tillsammans med en annan häst. Men nu var målet att få honom att stå kvar inne i transporten, utan att stänga den. Lättare sagt än gjort, för han KASTAR sig ur den. Inga problem att gå in, men livsfarligt när han kastar sig bakåt.
Fem timmar tog det. I FEM TIMMAR behöll jag tålamodet, jag är sjukt stolt över mig själv. Men vi har en bit kvar innan det går riktigt lugnt till och det är svårt att träna när jag inte har en egen transport.
På söndagen åkte vi till ridhuset i Vålbacken och red, jag var beredd på lite cirkus även om han varit i ridhus tidigare, men jag hade en cool, fullt ridbar (med Tottemått mätt) häst.

Det här känns som en milstolpe för oss. Jag har oroat mig för att åka iväg och rida för tränare, eftersom det skulle lika gärna vara som att kasta pengar i sjön om Totte är helt ohanterbar när vi kommer fram. Men nu vet jag, att jag duger som trygghet för honom!

Ser fram emot en fin träningsvår och sommar!

2 kommentarer:

Sophie sa...

Där ser du! Det är bara att köra på, ni fixar sånt. Du behöver inte vara orolig över att han inte skulle greja det ena eller det andra. Utmana dig själv och honom så blir det kalas i slutänden!

Katja Kristoferson sa...

Tack Sophie! Du är en av få som vet hur jag kämpat!