lördag, mars 10, 2012

Säkert?

Jag har vuxit upp med isvägar, innan broarna byggdes (Rödöbron och Vallsundsbron) hörde det till vardagen att åka isväg. Sommartid har jag drygt fem mil till min nya plats och då åker man två färjor om man inte vill köra den långa vägen på nio mil. Under de kallaste månaderna, när isen är tjockare än 20 centimeter (!!!) öppnar isvägar där färjan annars går. Trots att jag åkt dessa vägar hundratals gånger är jag ändå lite skakig och när jag får beskedet att jag förmodligen är den sista som åkt över innan de stängde dem på grund av dåligt isläge, då vänder det sig i magen. Men de måste ju ha en enorm säkerhetsmarginal? Men hur testar man isarna och hur vet man att den håller hela vägen, att det inte är farliga sprickor?

Jag tar i alla fall av mig säkerhetsbältet och dunjackan, och går igenom i skallen hur jag gör om jag går igenom, men jag glömmer; ska man försöka ta sig ut direkt, eller ska man vänta tills man når botten? Men Storsjön är ju så djup? Och jag måste ju få upp fönstren innan elen försvinner? Hum, det är nog skönare att inte oroa sig så mycket och lita på att de har koll. För de har ju det, eller hur?


Inga kommentarer: