söndag, mars 25, 2012

Barfotanörd


Jag var ingen stalltjej, jag hade aldrig mockat en box eller ridit barbacka, jag var egentligen ett oskrivet blad vad gällde hästhållning när Totte kom in i mitt liv. Jag hade dock turen att lära känna flera härliga människor som har stått ut med mina frågor och funderingar och som har lärt mig massor om hästar.

När Totte kom till mig var han barfota och av någon anledning valde jag att behålla honom så. Jag har blivit väldigt ifrågasatt och kritiserad på grund av detta för i den traditionella hästvärlden är det självklart att en häst ska ha järnskor. Så jag började läsa på, för att få kött på benen och kunna försvara mitt val och idag är jag övertygad om att jag gjort rätt och jag vill dessutom hävda att alla hästar bör gå utan skor.

Dock finns det tillfällen när Totte inte kan vara barfota och det är om jag ska rida längre sträckor på grovt grus, eller till exempel på fjället, där terrängen kan vara oländig.
Jag har hittat ett riktigt bra alternativ som heter Easyboots, det är ett slags plastdojjor som man trär på hoven och det allra bästa med dem är att de är helgjutna undertill så det finns ingen risk att hästen ska trampa in något hårt i sulan.
Easyboots är en fantastisk uppfinning, vi har nu använt dem sen i somras och de fungerar fantastiskt. I år har jag dessutom broddat dem så vi har kunnat rida på isiga vägar, vilket jag har varit tvingad att undvika tidigare.


Inga kommentarer: