tisdag, mars 29, 2011

Sår


Just nu pågår diskussioner världen över kring kärnkraftens vara eller icke vara. Jordbävningskatastrofen i Japan, med kärnkrafthaveri som följd, får människor att tvivla.
Hos mig finns inga tvivel, kärnkraft måste förbjudas och det så snart som möjligt. Om det så handlar om att jag måste minska på min elkonsumtion så måste det bli så.

När vi talar om kärnkraft talar vi oftast om hur vi ska slutförvara uranet, men vi får sällan höra något om hur man framställer uran. Uran, som många andra grundämnen utvinns i dagbrott. Dessa skapar enorma sår i marken, som aldrig läker. I Sverige utvinns inget uran idag, men det letas och grävs och det är nog bara en tidsfråga innan de börjar slita sönder delar av vår natur för att vi ska kunna köpa billig el.

Ta en titt på bilden här ovan, tagen från ett flygplan, någonstans över Nashville, och ställ dig frågan; är det så här jag vill ha det i framtiden? Är det så här jag vill att andra människor ska ha det? Är det värt det?

I DN:s Kärnkraftskola kan du läsa mer.
Även Naturskyddsföreningen har intressant läsning.

Inga kommentarer: