onsdag, december 08, 2010

Friluftsmania

Det blir en drog till slut, det här med packning, speciellt lättviktspackning. Jag håller på att se över min utrustning och inser att jag måste uppdatera lite. Jag har köpt en alldeles för tung rygga, den väger strax över tre kilo. Om jag nergraderar mig till en Lundhags Ultra 45 eller 60 liter sparar jag ett och ett halvt kilo, bara på ryggsäcken.
Jag har äntligen bestämt mig för att vintertälta och måste investera i en bättre sovsäck. Min gamla syntetsovsäck väger drygt ett kilo och jag byter den till en lättviktssovsäck som väger hälften.
Jag fyndade en förstärkningsjacka på Lundhags för två år sedan och den är mer än välanvänd, just nu har jag den i stallet och jag fryser aldrig. Men det finns både varmare och lättare‚ Western Mountaineering har en i dun som väger 260 gram, det är halva syntetjackans vikt.
Bara på de tre prylarna har jag minskat min vikt med nära två och ett halvt kilo!

Men när jag ändå är igång tänkte jag införskaffa lite smått och gott, som jag har saknat, bland annat en spade och gåstavar.

Jag vill inte handla saker som jag egentligen behöver, men önska kan jag ju alltid göra och i år önskar jag mig en fjällpulka.

Flash Jacket Herr Black S i gruppen Julklappstips / Klappar Exclusive hos Getout (KL1310WM)HighLite 167 cm i gruppen bo & sova / sovsäckar / dun, vår & sommar hos Getout (BS2010WM)Turpulka X-Country 118 (fd Snerten)  i gruppen sjö & snö / Pulkor & tillbehör hos Getout (FV1295FP)
alla bilder från getout.se

1 kommentar:

GetOut sa...

en fjällpulka är inte fel... Och en Flash Jacket "behöver" man nästan alltid :)