tisdag, december 21, 2010

Crypton

Sjukdom, oro och irritation sprider sig i Östersund. Vårt vatten, vårt underbara rena vatten, som vi gärna skryter om, är förgiftat av parasiter. Eller rättare sagt av en parasit.
Jag har inte blivit sjuk än, men jag känner mig sjuk av oro; "jag mår lite illa, har jag inte lite ont i magen, huvudet värker, näsan rinner" och så vidare. Minsta krämpa, minsta symptom blir cryptosjuka.

Vi har ingen aning om var detta kommer ifrån, hur det har gått till, när det kommer att bli åtgärdat eller om det kommer bli åtgärdat. Just nu känns det som att [ansvariga] inte har en susning om ovanstående.
Idag kan man läsa följande citat i op.se: "Det kan vara orsaken till parasitutbrottet i Östersund".
det kan; pinsamt och skitjobbigt.

Jag undrar vad det beror på att vissa inte blir sjuka? Har jag ett bättre immunförsvar? Har jag en stålmage? För ett antal år sedan blev jag rejält magsjuk direkt efter en utlandsvistelse; var det en liknande parasit och gör det att jag klarar mig bättre nu?

För oss i Nordeuropa är det en självklarhet att kunna dricka vattnet direkt ur kranen, men globalt sett är det få människor som kan det. Det gör inte saken mindre jobbig för mig just nu men om jag tänker så, blir det lättare att härda ut.

Jag sänder en tanke till alla vars vardag försvåras av att de inte har rent vatten.

Inga kommentarer: