torsdag, juni 17, 2010

En svart dag


I kväll sa den sittande regeringen ja till utbyggnad av kärnkraftverk i Sverige. Jag vet inte vad jag ska säga. Det finns inget miljötänk, och det spelar ju ingen större roll för vi har snart ingen värld värd att rädda.

Vad jag dock tycker är viktigt att nämna, som jag tycker att det talas alldeles för lite om, är uranbrytningen. Var bryts uranet till våra svenska reaktorer? Det har provborrats lite här och där i Sverige och det finns säkert områden som inom kort kommer att exploateras. Uran förekommer i små koncentrationer och åverkan på naturen blir enorm när det bryts. Det är så sorgligt, att vi inte tänker längre än vad våra små näsor räcker.

Intressant artikel i DN.

Jag tror att jag ska sluta källsortera. What's the point liksom?

4 kommentarer:

Sophie sa...

Jag måste säga att jag är otroligt oinsatt i debatten. Vet du vad Sverige har för alternativa energikällor om alla kärnkraftverk skulle läggas ner? Räcker dessa, funderar jag?

Jag är inte för kärnkraftsutbygge, men var ska vår ökade energikonsumtion tas ifrån så att det fortfarande blir hållbart? Vad tycker du om de kraftverk vi redan har?

Komplicerat :(

Katja Kristoferson sa...

Sophie: Jag vet inte om vi har kapacitet att försörja hela Sverige med förnyelsebar energi, men varför inte lägga pengar och energi på att utöka detta i stället.
Här grälas det om att vindkraftverk förstör utsikter och närmiljö, det kan jag absolut hålla med om men tänk om de skulle få för sig att smälla upp ett kärnkraftverk mellan Östersund och Sundsvall... Det är svårt att ens föreställa sig. Nu kommer de inte att bygga nya verk, tack och lov.
men jag ifrågasätter ändå miljövänliheten när vi måste importera uran (jag vet så lite om det men jag ser framför mig hur det ser ut i t ex Ryssland... ingen vacker syn). Jag är dessutom emot all slags metallbrytning, det gör så stor skada, jag vill gråta bara jag tänker på det.

Var det ett bra svar? Rörigt, förlåt!

Anonym sa...

Nu fick jag ett stort hål i magen... När du som min musa i miljötänk tycker det känns lönlöst att källsortera... Detta får mej att vilja skrika o slå på våran miljöminister..sönder o samman!!!
Ehva

Katja Kristoferson sa...

Jo, visst vill man göra honom illa. Finns bara ett parti att lägga sin röst på i höst.