söndag, mars 28, 2010

Earth Hour



Jag låg hemma och var sjuk igår kväll så jag släckte ner, drog ur sladden till bärbara burken och slog av modemet. Vi kommer säkert att få siffror på hur elförbrukningen i världen minskade under denna timme igår. Den minskade förbrukningen äts upp av energin som gick åt till att dra igång allt när timmen var slut, men det är ju inte själva nedsläckningen under en timme som är poängen med manifestationen, utan poängen är att vi ska förstå hur mycket vi faktiskt kan påverka genom en sådan liten ansträngning som att släcka lampan. Jag tycker att man kan dra det hela lite längre:

Stäng av bredbandsmodemet när du inte surfar

Dra ner värmen på elementen när du inte är hemma

Lämna inte lampor tända på natten, om du vill ha mysstämning så lämna EN energilampa tänd, men kom ihåg att släcka den på dagen. En timer är inte så dumt.

Tina fryst mat i kylskåpet

Försök att inte känna er snåla när ni gör de här grejerna, utan tänk att ni hjälper till att förbättra vår miljö!



Det här är små enkla saker som jag tänker på varje dag, det finns mängder vi skulle kunna lägga till. Jag tar gärna emot tips! Vad gör ni för att spara på energi?


1 kommentar:

Tillsammans-bloggen sa...

Kokar upp 90% av vattenmängden i vattenkokare och häller sen den i grytan där de 10% fått koka upp samtidigt, när jag ska koka pasta.

Köper så sällan jag kan, vatten i butik/kiosk.

Släcker i de rum jag inte är i.