lördag, oktober 10, 2009

Förväntan

I oktober får vi reda på vilka som är årets nobelpristagare och jag tycker att det är lika spännande varje år, trots att jag sällan vet vilka de är eller vad de har åstadkommit. Sällan har jag läst något av litteraturpristagarna och årets vinnare, tyskrumänskan Herta Müller, visste jag inte vem hon var. En dag ska jag genomföra min plan att under ett år plöja böcker av diverse vinnare.

En vinnare jag däremot känner till, är Barack Obama, som förvånande nog blev tilldelad årets fredspris. Jag tror att många med mig står och gapar för vi undrar vad han har åstadkommit för att förtjäna detta så snart efter sitt tillträde som USA's president, det måste finnas en mängd människor och organisationer som har gjort så mycket mer för världsfreden.
Jag tror att de valde Barack Obama för att världen förväntar sig stordåd av honom, en hel värld sätter sin tillit till att han kommit för att "frälsa oss från ondo" och jag tror att fredspriset detta år är en uppuntran och en fingervisning om att han är på rätt väg.
Jag tycker inte att han inte förtjänar det, men jag är förvånad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Är inte priser och utmärkelser något som vi egentligen lägger lite för stor vikt vid?

Jag minns knappt en nobelpristagare från förra året och än mindre har jag någon aning om hur världen har förändrats för att någon tidigare har fått ett nobelpris.

Generellt ignorerar jag alla typer av utmärkelser, galor och prisutdelningar. Jag antar att jag aldrig riktigt förstått mig på det.

Vid ett seminarium en gång hade jag möjligheten att lyssna till en av vår tids stora filmregissörer. På tal om Oscarsgalan och alla dess utmärkelser så skakade han bara på huvudet. Han tog kategorin "bästa klippare" (best editor) som exempel. Den som VERKLIGEN var bäst kanske var den som hade ett sådant uruselt material att börja med - ett material som han gjorde underverk med - men som ändå inte hade en rimlig chans att nomineras. Slutsatsen var att det inte finns någon rättvisa eller ens rimlighet i utmärkelserna.

Jag känner likadant, även när vi talar om Nobelpriset.

Förmodligen har jag fel.