tisdag, januari 13, 2009

Deppkök

När jag är nere lagar jag mat eller bakar. Igår blev det färskost och fikonmarmelad. Mycket gott till digesivekex, eller på scones.

Katjas färskost
1 liter ekologisk filmjölk 3 %
3 dl ekologisk gräddfil
2-3 msk solrosolja
Hetta upp fil och gräddfil till 50 grader.
Häll över i silduk eller kaffefilter och låt rinna av under natten.
Blanda i oljan.
Jag brukar ta hälften och blanda i färska kryddor och lite salt, den andra behåller jag naturell.

Katjas fikonmarmelad
250 gram fikon
2 dl vatten
2 dl rött vin
1 dl råsocker
2 kanelstänger
Blötlägg fikona i en timme, snoppa av stjälkarna och hacka dem fint.
Koka upp tillsammans med övriga ingredienser och låt sjuda tills det kokat ihop.


1 kommentar:

Petra sa...

Men vännen! Så trist att du är nere... Jag får väl ta tåget upp och sprida lite glädje =) Men färskosten och fikonmarmeladen lät supergod. MUMS!!