tisdag, december 30, 2008

Äntligen!

Australia
Jag hänger inte riktigt med i filmbranschen, har inte koll på vad som ska komma, eller vilka skådisar/regissörer/manusförfattar som är heta. Jag har dock mina favoriter, bland annat Baz Luhrmann, en australiensisk producent, manusförfattare och regissör.
Han är geniet bakom trilogin; Strictly Ballroom, Romeo och Julia och Moulin Rouge. I dessa tre har han lyckats förvandla banala kärlekshistorier till rena konstverk.

Jag hade skyhöga förväntningar på "Australia" och han gjorde mig inte besviken den här gången heller. Den har fått dålig kritik från många håll, och det tycker jag är helt obefogat och orättvist. Jag tycket att casting, ljussättning och regi är fenomenal. Även om de tidigare filmerna tagit upp orättvisa och förtryck, så är budskapet tydligare i "Australia". Nicole Kidman är ju som vanligt fantastisk, Hugh Jackman är hunkigare än någonsin men absolut klarast lyser Brandon Walters som den unga halvaboriginern Nullah.

Nu ser jag fram emot hans kommande projekt där han vill ge liv åt F Scott Fitzgeralds roman "The great Gatsby".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var den bra? Jag har hört både ock.

Anonym sa...

Så den höll i tre timmar?