tisdag, november 04, 2008

Snabbmat

Jag har suttit och tittat på tre avsnitt av Matakuten, en realityserie som går på fyran nu. Tre kockar tar plats i varsitt skolkök och ska se till att våra barn får bättre mat. Det är lika skrämmande nu som det var att se Jamie Oliver i den brittiska skolan för ett par år sedan. I skolbespisningarna arbetar människor som knappt kan laga mat och som inte har en aning om vad näringslära är. Jag undrar vad de äter när de kommer hem?
Eftersom jag är engagerad i dessa frågor själv, så vet jag att inte en enda sekvens i programmet är vinklad eller överdriven, förmodligen inte ens Bert Karlssons test som visar att kattmat innehåller mer näring än skolans köttbullar med brunsås. Har någon förresten skurit itu en köpköttbulle och tittat hur den ser ut inuti? Försök att undvika det om du tänker fortsätta äta dem.
Jag tycker att människor som fortsätter att äta hel- och halvfabrikat och annat som är fullt av tillsatser är lite dumma. De förstår ju inte bättre. Men jag tycker att våra barn faktiskt förtjänar att få i sig näringsrik mat.

Idag har jag lagat snabbmat:

Pasta med spenat:
1 morot
1/2 påse babyspenat
1 vitlöksklyfta
massor med olivolja
1 1/2 dl kokt pasta
flingsalt och peppar
parmesan
prosciutto (jag har hittat en, av märket Fiorucci, som endast innehåller kött och salt, den är tyvärr inte ekologisk och har rest en bit, men den innehåller inte en massa konstigheter som druvsocker eller glutamat)

Koka pastan al dente
Hacka vitlöken och skiva moroten tunt och fräs i olivoljan
Skölj spenaten, lägg i pannan och fräs en minut till
Salta och peppra
Blanda med pastan, servera med nyriven parmesan och prosciutto

Alla ingredienser, förutom skinkan, är såklart ekologiska


Inga kommentarer: