måndag, november 03, 2008

Lunchkoll


Jag tycker att det är viktigt med bra lunchställen, så jag har bestämt att jag ska äta mig genom i Östersund.
Idag mötte jag upp Lotta och Maria på ett relativt nytt ställe som heter Tawikoon Sushibar, som ligger på Storgatan, jag tror att det låg ett kafé i lokalen tidigare.

Tawikoon är Östersunds första riktiga sushiställe, om man inte räknar Mikado, som är världsberömt. Jag tror inte de har haft drop in luncher dock, de har nog inte ens drop in middagar. Har ätit sushi på ett par ställen i Östersund tidigare, där de även serverat andra rätter, och det har varit under all kritik.
På Tawikoon serveras det en tiobitars sushi, inklusive misosoppa och kaffe för 75 kronor, vilket är ett bra lunchpris. Vi får 3 bitar lax (nigiri), 1 krabba, 1 räka och så mycket som fem rolls (maki), vilket jag tycker är för många. Laxen smälter i munnen och riset får godkänt, räkan känns fräsch men krabban är ingen krabba utan en crabstick, som smakar som papper. Nästa gång ska jag be att få en till lax istället. Rollsen är goda, en innehåller färskost, vilket är spännande. Jag hade dock hellre fått fler nigiri än rolls. Jag saknar även alternativ till fisk, till exempel en yakiniku, som består av marinerad kött.
Lokalen är enkel och trivsam. Man har tagit fram ett gammalt trägolv och vitsåpat det. Borden är små skrivbord från Ikea.
Om jag blir sugen på sushi, så kommer jag absolut att gå hit igen.

1 kommentar:

Petra sa...

Är det bara inbillning, eller är det mysigare matställen i norr? I Sundsvall finns hur mycket mysställen som helst t ex, fast här i Stockholm och i Uppsala finns inget mysigt. Bara trångt och otrevligt.