torsdag, oktober 02, 2008

Vinprovning


Jag älskar ju mat- och vinsnobberi, så jag var inte sen att tacka jag till att vara med på vinprovning. Denna hölls av Ann Svensson, som är sommelier och driver ett eget företag, Smakrådet. Vi fick prova två vita och två röda. Eftersom jag har varit så galen i vita viner på senare år, så prickade jag in rätt druvor på båda! Av kvällens viner fastnade jag för två: Grant Burge Summer Chardonnay, ett mycket smakrikt vitt vin som jag vill testa till en pasta med skaldjur och gräddig sås. Det röda vinet jag fastnade för var en Pinot Noir, ett lättare men mycket komplext vin. Det var så många smaker att det var omöjligt att urskilja alla. Ann rekommenderade det till fet fisk, till exempel grillad lax eller tonfisk, men jag skulle gärna prova det till en höstig gryta med magert kött och något sött i, kanske katrinplommon eller aprikoser.

Inga kommentarer: