fredag, oktober 03, 2008

Middagstips


Jag blev väldigt sugen på rödbetor idag så jag bjöd syster och Mats på rödbetssoppa. Jag älskar att äta soppor på hösten, det värmer så gott.
Här är ett recept jag komponerat idag:

Rödbetssoppa 4 portioner
5 rödbetor
2 stora potatisar
4 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 buljongtärning
1 msk dragon
1 dl vitt vin
olivolja
salt och peppar

Skala rödbetorna och koka dem i 1 liter osaltat vatten i 10 minuter.
Hacka lök och vitlök och fräs i en stor gryta tills det får lite färg.
Smula ner buljongtärning och dragon.
Skala och riv potatisarna och morötterna på den grova sidan av rivjärnet.
Lägg ner i grytan och fräs några minuter till.
Häll rödbetsvattnet i grytan och tillsätt vinet.
Låt puttra medan du river rödbetorna.
Tillsätt rödbetor och låt puttra ytterligare någon minut .
Smaka av med salt och peppar.
Servera med turkisk yoghurt och ett gott bröd.

Jag använder en vegetarisk buljongtärning oavsett om jag lagar med eller utan kött. Jag har hittat en buljong som är Krav-märkt och som varken innehåller glutamat (smakförstärkare) eller härdat fett:

Det är Biofood som distribuerar den och i Östersund har jag än så länge bara hittat den på Coop Lillänge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser himla gott ut!