onsdag, oktober 15, 2008

Kunskapshunger



Peter och Kersti från Kaxås Vedugnsbageri bjöd med mig på mathantverksmässa idag. Den pågår i Ås utanför Östersund i tre dagar och anordnas av Eldrimner, som är ett centrum för småskaligt mathantverk. Under dessa dagar hålls seminarier och kurser för alla som kan tänkas intresserade. Jag grämer mig just nu över att jag missade en föreläsning av Mats-Eric Nilsson, författare till "Den hemlige kocken", boken som är min bibel just nu. Jag fick dock sitta i hans närhet på lunchen. Jag sa till honom att jag är ett gediget fan och han blev glad.
Monica Ahlberg stod för cafeét i år och där serverades massor av godsaker.
Jag hann med en föreläsning innan jag var tvungen att åka hem och packa klart inför Stockholmsresan i eftermiddag.
Johanna Björklund, som arbetar på Centrum för uthålligt lantbruk talade om betydelsen av en omställning till ett livsmedelssystem som inte påverkar klimatet i samma utsträckning som det gör idag. Det känns tryggt att veta att det faktiskt finns människor som arbetar aktivt med att försöka påverka våra politiker till att fatta beslut vad gäller vår miljö.

Jag önskar att jag kunde vara med alla tre dagarna, schemat ser otroligt spännande ut.





Inga kommentarer: