onsdag, oktober 22, 2008

Bilvett

Jag köpte bil för ett tag sen. Inte en miljöbil, för jag har inte råd att köpa en fabriksny. Jag undrar hur mycket energi det går åt till att framställa en ny bil, oavsett hur mycket eller lite skada den gör när den väl rullar. Är det någon som sett några rapporter om det?
Nu har jag iallafall den här Golfen och det jag kan göra att att sköta den ordentligt och köra på ett vettigt sätt. Jag hittade en lista med tips på City.se:

Så kör du bil mer miljövänligt
När bilen står stilla:
• Var noga med skötsel och underhåll.
• Med fullpumpade däck minskas friktionen och bilen rullar lättare.
• Följ serviceintervallen. Byt oljor, filter och tändstift enligt rekommendationer i serviceboken.
• Kontrollera att du har rekommenderat lufttryck i däcken. Med 10–15 procent högre tryck rullar bilen ännu lättare.
• Ta bort takboxen när den inte ska användas.
• Töm last- och bagageutrymmen på alla onödiga och tunga prylar.
• Använd motorvärmare 1,5 timme före körning vid en temperatur under -15 grader, en timme upp till 0 grader och 20 minuter upp till +10 grader.

När bilen rullar:
• Kör på högsta möjliga växel (och därmed lägsta varvtal). Gå från ettan till trean och från trean till femman. Ha högsta växeln från 50 km/h.
• Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.
• Ha jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.
• Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) i stället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.
• Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv.
• Stäng av motorn om du måste stå still i mer än en minut vid köbildning eller vid trafikljus.
• Använd aldrig AC:n (luftkonditioneringen) om det inte är nödvändigt.
• För automatväxlade bilar: Kör mjukt och att växla upp så tidigt som möjligt.


Hela artikeln kan du läsa här.
Nu ska jag sticka och köpa en ekomotovärmarsladd.

Inga kommentarer: